Det är jag som är Loo och jag hälsar dig Välkommen till min blogg som handlar om livet i stort och smått för vår familj!
Helt enkelt - följ med Fam. Loo på vår resa i vardagen.............

fredag 5 november 2010

Bakfredag....

Halloj.
En fredag med bak blev det idag. Det är tävling på gång för dottern och då ställer vi upp och bakar fikabröd som säljs i cafét.
Idag har jag bakat mjuk pepperkaksmuffins och björnkake muffins.

Det finns så himla mycket fina bakformar nu tycker jag. Har ni provat Ikeas mönstrade formar som är liksom lite "toppiga" eller nåt. ????
I alla fall så rekomenderar jag att använda muffinsbakplåtar till dessa för de bara ändrar form och liksom flyter ut på vanliga plåtar. Jättetrist - när man lägger ner tid och arbete på ett bak!

Recept Mjuk pepperkaka.

1 st ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk nejlikor
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
2 msk mjukt smör
2 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Rör ihop alla ingredienser, behöver inte vispas med elvisp. Smörj en sockerkaksform och grädda i 175-200grader i ca 45 min.
Jag använder receptet till muffins och gräddar då i 175 grader i ca 13-15 min.

Nu hade jag gjort i ordning lite bilder, men det fungerar inte att lägga in dem grrr.....

Hej då från Loo.



Ops... Nu kommer visst bilderna in. Gick bra när jag markerade de små "elaka" röda kryssen som blev i stället
för bilden. Konstigt faktiskt!

Inga kommentarer: