Det är jag som är Loo och jag hälsar dig Välkommen till min blogg som handlar om livet i stort och smått för vår familj!
Helt enkelt - följ med Fam. Loo på vår resa i vardagen.............

måndag 31 december 2012

Till Er alla..........................

Från oss alla...........................

Ett riktigt Gott Nytt År!
 
Jag hoppas ert år blir fantastikt och innehållsrikt, precis som livet ska vara när det är som bäst!
 
Önkskar Er alla en trevlig kväll, så ses vi igen 2013!
 

söndag 30 december 2012

Sommardrömmar...........................

Mitt i den grådaskiga vintern sitter vi och planerar för vår sommar-semsester 2013.
Bilderna är hittade på nätet.
Vi velar, hittar bra alternativ och velar lite till, ändrar oss och rådfrågar Lillen vad han vill.

Spännande när vi inte kommer ha något landställe att åka till för nu öppnar sig verkligen värden för oss känns det som.
Några resor utomlands har vi gjort tidigare, men nu vill vi vara borta minst tre veckor och helst på någon supermysig plats med havet bredvid och om Lillen fårr välja (såklart han får!) en pool också.

Vi får se vad det blir?
När vi började prata så var vi helt inne på att bila till Spanien, men sedan började vi prata om att flyga dit och hyra lägenhet eller hus i stället för ett verkligen kunna vara där länge.
Men det finns så många, många bra alternativ!

Vi tar gärna emot tips på underbara platser, med finkornig strand och helst inte med så mycket solande människor så att man kan misstänka att de använt kofot för att komma ner i solstolen.... Å, så pool förstås!
Inte för att jag inte gillar människor, men jag gillar helt klart ganska mycket "space"!

Snart är det nytt år och tänk att ingen av oss riktigt vet vad som väntar
 - otroligt spännande!

lördag 29 december 2012

Vår älskade stor-unge i London......................

Ja, nu är hon där, i London........................ vår älskade Storasyster!
Tjejerna åkte iväg i bilen med Herr Loo i morse klockan fyra, lite nervösa och mycket, mycket förväntasfulla.
Vi har fått några sms under dagen och man kan nästan känna Storasyters enorma lycka genom telefonen!
Att få åka iväg tillsammans med två tjejkompisar, bo på hotell, springa runt på sevärdheter och förmodligen shoppa en hel del. Underbart!
Hon kommer garnaterat vilja åka dit igen tror jag.
Mamman har önskat sig något fint från Cath Kidstone, ett glasögonfodral eller en fin bagage-tag.
Åh, jag såg just att dom har Rea - kan det bli bättre?
Lillen och Herr Loo önskade sig t-shirts. Spännande att se vad som kommer hem i väskorna.
 
Och vi önskar dem såklart en fantastiks och minnesvärd resa!

fredag 28 december 2012

Farväl..................................

Jag säger Hej då till julhelgen som nu är över känns det som.
Vi har en del julsaker kvar än för barnen gillar verkligen det juliga. Även om våra barn är ganska stora och vi inte har särskillt mycket "julat" här hemma, så tycker de om att ha kvar känslan av julen.
Men alla goda skumtomtar är uppätna för länge sen!

Tänkte lite på julen häromdagen och samhället vi lever i 2012. Jag får en känsla av att precis som våra liv ska rusa lite förbi så springer många av oss igenom julen med div. tillbehör snabbt också.
Nu efter julhelgen läser jag hos många om en längtan till nyår, plocka ner julen i lådorna igen och ge sig i kast med glitter och galmour...................

Visst är det lite som livet i stort för många att hela tiden ha en längtan till något som kommer eller något som är bättre än det vi redan har.

Varför har vi tappat bort känslan av att vara nöjda med det vi har och stanna i den lyckan vi har precis här och nu?
 
En tanke från mig till dig är att stanna upp,
om än bara för en liten stund och känn dig nöjd! 

torsdag 27 december 2012

Ett tips i mörkret..........................

Ja, det kan sannerligen behövas - ett litet ljustips!
För hos oss smälter all den fina vita snön och förvandlas till en grådaskig sörja som ingen blir glad av?
Mycket vackrare med den fina fluffiga vita snön, men den kommer säkert tillbaka till oss.
Jag vill dela med mig av ett riktigt budget-tips!
En snygg lampa som finns i vitt eller svart och du hittar den här. Minst lika snygg som sina betydligt dyrare "systrar"....................

Hemma hos oss pryder den fönsterbrädan i sovrummet, med en ganska svag glödlampa och jag är verkligen jättenöjd!
Materiella ting-jag vet, men sån é jag och jag erkänner rakt upp och ner att en liten påse med något fint i kan göra mig oerhört nöjd!
Och att känna sig nöjd med livet tycker jag är viktigt, vilken väg vi än tar! Men det här var bara en liten. liten del av min lycka!

onsdag 26 december 2012

En snöig tur till landet.......................

Filmen , "Mammas pojkar" var sådär lagom bra som svenska komedier brukar vara tycker jag. Men är ni sugna på lite skratt och en film som engagerar lite lagom så kan jag absolut rekomendera den!
Idag tog vi en tur till landet. Vi har inte varit där på jättelänge och det var dags att titta till huset.
Vi har bestämt oss för att sälja landet och försäljningen är redan förberedd av en mäklare, så till våren så hoppas vi att någon annan familj får glädjen av vårt underbara land.
Mer om det en annan gång.
Lillen voltar från altanen ner i snön.
I morgon kommer vårt lilla hus invaderas av ytterligare två tonårstjejer  (kompisar till storasyster) som ska bo med oss några dagar innan hela gänget flyger till London...........................
Blir säkert ett underbart äventyr att fira nyår i London. Men lite mammma-orolig är jag allt. Men det är kloka och numera mogna tjejer så det går säkert jättebra och det är verkligen dags att släppa taget mer och mer för min och Herr Loo:s del.

Nu blir det strax Abba på Tv, tänk att musiken håller än..................

tisdag 25 december 2012

Bio Mammas pojkar .....................................

Julafton är över och alla somnade igår väldigt nöjda. Vi fixade i köket tillsammans under dagen, åt gott, umgicks, öppnade paket och spelade spel. Det var vår första julafton utan att stressa för att vi ska iväg och möta släkten. Kändes både annorlunda och lyckat.
Barnen fick biobiljetter i julklapp.
Så idag åker vi på lite mellandagsrea och avslutar med premiär på filmen "Mammas pojkar".
Familejn sover fortfarande och jag tittar ut på vår uppfart som var nyskottad igår av Lillen. Det har snöat hela långa natten, så det är dags att skotta igen.
Undrar om Herr Loo ångrar att han inte köpte in sig på snöslungan som grannnen erbjöd oss?

Jag får väl se om han går och förhandlar med grannen under dagen......................

måndag 24 december 2012

Julafton.....................................

Tittar in och önskar Er alla en riktigt
Nu ska vi njuta julafton hos fam Loo. vi är tillsammans, paketen ligger på plats under granen och lunchgröten kokar. Så nu är det faktiskt bara den röd/vita gubben som saknas..................
 

söndag 23 december 2012

En dag kvar.........................

Fjärde advent och en dag kvar!
Idag ska hela fam Loo ha en fixardag.
Jag skickade barnen att handla gran medans jag packade bilen efter vår handlig förra helgen. Igår ställde vi in den, tog bort nätet och den är gigantisk..................
Fantastiskt vacker, tät och aldeles lagom hög, men jösses vilket omfång!

Vi får möblera om lite i vardagsrummet för att den ska få plats och idag ska den kläs. Det känns så himla mysigt tycker jag när vi klär granen, tänder den och njuter!
Sedan intar vi köket och det ska bli saffransskorpor, örtbörd, ischoklad och mjuk pepparkaka gjorda. Tur att barnen gillar att vara med i köket.
Igår var vi som jag skrev om tidigare till Melanders fisk. Så oj, vad vi ska mumsa på julafton. 
Lilla hjortfamiljen har fått en ny medlem, de är så fina tycker jag! 
Nu önskar jag alla en bra dag å nu börjar målgången för Fam. Loo!
 

onsdag 19 december 2012

Lyckan att ha ett jobb..................

Ibland tänker jag med ett stort leénde på läpparna, -att vad lyckligt lottad jag är som har ett jobb att gå till varje dag.
Dessutom ett jobb som jag verkligen stormtrivs med.
Tänker ibland på alla ungdomar som ska slussas ut på arbetsmarknaden efter gymnasiet. Dom har det verkligen inte lätt.

Om jag jämför när jag gick ut som barnskötare (väldigt länge sedan, men i alla fall...) När jag skulle söka mitt första jobb på dagis (det hette så på den tiden) så hade jag den otroliga förmånen att välja och vraka på många, många olika arbetsplatser.

Tänk er 18 år väldigt ung, helt utan arbetslivserfarenhet och jag fick välja, det var inte arbetsmarknaden som valde mig utan tvärt om.
Inte som idag att man inte duger om man inte har ett gedigert Cv och hur ska man kunna få det om arbetsgivarna inte ger unga chansen att visa vad de går för.

Så uppmaning till alla arbetsgivare eller alla som anställer personal. Ge de unga en chans att visa vad de kan med fokus på att alla kan lära. "Men en del lite långsammare än andra" som Lillens underbara kompis med Adhd brukar säga så klokt! 
Ta hand om er därute, stanna upp lite, slappna av och andas för det mår vi alla bra av!